Blog "Marketing u praksi" je preseljen na novu adesu! WWW.JASNAKAMATOVIC.COM
Kakva su iskustva marketinga i PR-a u malim i srednjim preduzećima u privatnom sektoru.
Kako unaprediti poslovanje, primeniti alate, istraživati, kreirati mix, odrediti budžet...
Kako ulaganja u marketing jednom privatniku mogu biti merljiva i kako očekivati profit.
jasnakamatovic | 14 Januar, 2009 17:16
Upravo je to najčešće pitanje koje mi postavljaju. Kada je poslovanje malih firmi u pitanju, moram priznati da sam primetila da je i veliki broj onih (iz moje struke) koji imaju predrasude vezane za ljude koji se njim i bave. Da smo mi koji radimo u marketingu „kod malih“ nedovoljno kompetentni ili da nismo dovoljno dorasli.
U marketing se svi razumeju (kao i u fudbalsku reprezentaciju), svi imaju stav, komentarišu, objašnjavaju, kritikuju i... svi misle da su u pravu. Ono što mogu da Vam kažem je, da je sve pričam ti priču - dok ne zavrnete rukave!
Lično, smatram da veličinu neke firme ne definiše broj zaposlenih, poslovni prostor,... i sl. (ako se držimo definicija koje važe u svetu do 30-50 zaposlednih, od 50 do 150 itd) već kako poslujete. Koliko samo primera ima firmi u kojoj rade 5-6 ljudi a koja se bavi prodajom preko interneta i obrću velike pare...
Sad, da li je potrebno da firma sa 20-30-tak zaposlenih uopšte ima poseban sektor koji se bavi marketingom i odnosima s javnošću? Ako je odgovor – da – kako?
Marketing sam po sebi ne daje odgovore na ovo pitanje (što mi je vrlo interesantno) bez obzira što je jedan od alata, funkcija, filozofija, tehnika... biznisa. U čemu je problem? Svi smo se mi školovali podjednako, znamo definicije, mehanizme, osnove, ciljeve, znamo da kreiramo mix, istražujemo, 4p i sve ostalo... ali kako prilagoditi, povezati i primeniti, baš tu gde ste, gde radite?
Vrlo je važno da definišete šta je Vaš posao. Da li je to marketing ili advertajzing. Dragan Varagić je na svom blogu na vrlo jednostavan način odvojio i objasnio ova dva pojma i preporučujem Vam da pročitate ovaj post.
Više godina je firma za koju radim koristila usluge jedne marketinške agencije koja je imala status partnera što govori da je saradnja bila vrlo ozbiljna. Učestvovala je, pored klasičnih usluga koje pruža i u kreiranju strategije firme. Od njih smo puno naučili. I postepeno smo videli da smo ih prevazišli. Ulaganja nisu bila za zanemariti a svo vreme smo imali utisak da ipak to nije to. Da nešto nedostaje. U tom periodu smo se i mi kao firma razvijali i nekako se sve poklopilo...
Problemi su nastali što još uvek nismo dobili odgovor na pitanje: ako uložimo određena sredstva – koliko nam se vraća i kada? Onda smo krenuli sami.
Ovo je samo početak „modela“ koji se u našem slučaju pokazao kao dobar. Iskustvo nam govori da ćemo tek u narednom periodu (svi mi) tek videti, zbog ukupne situacije koja nam predstoji, koliko će se trendovi u marketingu poprilično promeniti. Većina aktivnosti koje budemo radili fokusiraće se isključivo po merilima dobro „odbranjenog“, dokazanog i pokazanog efekta onome ko ulaže (poslodavac, firma, organizacija) jer će jedino na taj način moći da sagleda koliko mu se uloženo i vraća. Što i jeste jedini cilj poslovanja.
Nikola Radivojevic-dzono | 18/01/2009, 12:51
Da, kod nas je genetski da se razumemo u sve i svašta....
Ja sam imao prilike da studentski radim u jednoj firmi koja je brojala nekih 20-ak radnika, ali je imala gazdu koji je veoma uspešno i po pravilima vodio firmu, ali je najveću grešku napravi prilikom odabira svojih takozvanih menadžera.
Ljudi koji su u suštini vodili firmu, jer je gazda bio zauzet svojom drugom firmom, su bili kvazi menadžeri, ljudi koji na razlikuju reklamu od marketinga.
Što se tiče poslovne strategije, živimo u vremenu kada za e-poslovanje, a i mnoga druga, moramo praviti šestomesečne planove, strategijski planovi od 3-5 godina su odavno prošlost....
Baš me interesuje kako će se ova svetska,a naša kriza odraziti na PR i marketing profesiju....po nekim izvorima koje sam čuo, u svim kompanijama je došlo do smanjenja marketing budžeta u svim kategorijama, osim u delu za Internet marketing....
Gabor | 21/01/2009, 09:05
Ako postoji nešto što me nervira, to je kada predstavimo našu agenciju-produkciju tačnije šta sve možemo uraditi za njih, prvo pitanje je koliko imate zaposlenih. Da li je važno da li imate sa vama 50 zaposlenih ili ste zaposleni samo vi, a imate 49 saradnika, kroz druge firme ili pojedince. I da li je važnije od toga kako ćemo naš deo posla uraditi ili koliko imamo zaposlenih. Na kraju, ako se sve uradi kvalitetno po dogovoru, broj zaposlenih je nebitan. Po meni takva razmišljanja su poprilično staromodna. A komentar za pitanje Nikole Radivojevića: interesantan je komentar ljudi iz sveta marketinga sa kojima sam pričao, kažu da je svetska kriza odlična šansa za dobar rad u marketingu. Toliko od mene, Jasni želim uspešan rad Bloga!
Saša Tomić | 31/03/2009, 11:04
Poslovanje naših kompanije nije SMART poslovanje, a ovo SMART je od SMART ciljeva, pa je tako i sa propagandom recimo kao jednim malim segmentom marketinga. Oduvek me je fascinirala spremnost ljudi da izdvoje novac u advertajzing, a da pre toga i ne znaju šta žele da postignu. Čisto bacanje novca! Preporučujem kombinovanje skale familijarnosti i skale dopadljivosti kod utvrđivanja ciljeva koji se promocijom žele postići i primenu sličnih modela kod indoktrinacije merljivosti kao bitnog principa filozofije marketinga neke firme.
Mirjana | 16/04/2009, 18:47
ja se zovem mirjana,imam 18 godina,upisala sam trgovacku skolu.Za maturski ispit sam dobila temu marketing tj. funkcije marketinga,pojama marketinga,orijentacija mikro/makro okruzenja...pa bih vas molila da mi pomognete.Unaprijed hvala
Dixy | 13/03/2011, 19:57
http://en.wikipedia.org/wiki/Propaganda
izrada sajta | 27/03/2022, 08:38
Za uspeh u marketingu morate imati kvalitetan i dobro optimizovan sajt. Ako je vaš sajt loš, nikakav marketing vam neće pomoći.
Top Gun Maverick Bomber Jacket | 28/05/2022, 13:16
Excellent article. Very interesting to read. I really love to read such a nice article. Thanks! keep rocking.
секс студентов дома | 31/12/2022, 18:21
I got what you intend,bookmarked, very decent website.
My website: домашнее порно анал
Zovem se Jasna Kamatovic.
Rođena sam 1975. godine u Novom Sadu.
Radim kao Marketing i PR manager u jednoj IT kompaniji.
Velika ljubav mi je grafički dizajn kojim se bavim od 1996. godine.
Završila sam visokogradnju, arhitektonski smer.
Iza sebe imam preko 10 godina radnog iskustva u marketingu i tržišnim komunikacijama.
« | Januar 2009 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Re: Merljivost i efekti ulaganja u marketing. Kako se isplati?
ddjermanovic | 15/01/2009, 12:41
Predstavnik top menadžmenta jedne velike kompanije mi je rekao: "Ja, pa ja se razumem u marketing! Pa ja svaki dan gledam reklame na televiziji".
Nije bio ironičan i nije se šalio.
Da, velika većina ljudi smatra da se "razume" ali ne samo u marketing, nego, što je tek strašno, i u pravo i u medicinu i u religiji...
Inače, kod evaluacije bitno je uspostaviti kriterijume i parametre, a na posletku tako i koncipirati izveštaj o učinku marketiških aktivnosti na sva tri roka - kratkoročno, srednjeročno i dugoročno.
Tek prosek pozitivnog učinka čini aktivnosti opravdanim i efektnim, a nikako ne dominacija pozitivnih rezultata u jednom od posmatranih vremenskih odrednica; tj. nije bilo dobro ukoliko su rezultati došli posmatrano samo npr. kratki rok.
Na žalost, menadžment često nema strpljenja, a često firmama nedostaje i precizna poslovna strategija koja prevazilazi jednogodišnju ročnost.