Blog "Marketing u praksi" je preseljen na novu adesu! WWW.JASNAKAMATOVIC.COM
Kakva su iskustva marketinga i PR-a u malim i srednjim preduzećima u privatnom sektoru.
Kako unaprediti poslovanje, primeniti alate, istraživati, kreirati mix, odrediti budžet...
Kako ulaganja u marketing jednom privatniku mogu biti merljiva i kako očekivati profit.
jasnakamatovic | 04 Mart, 2009 13:22
Kriva je isključivo SEKA
Skoro mi je jedan prijatelj postavio pitanje: Kakva je situacija kod tebe? Da li je počela da se oseća SEKA? Njegovo pitanje je bilo pomalo šaljivo, SEKA - Svetska Ekonomska KrizA, a ja sam (naravno) pomislila na... onu Seku.
Već početkom oktobra su mi počeli postavljati pitanja: Ima li krize kod Vas? Kakva je situacija, kako ide prodaja... Pre pet meseci nekako mi je sve ovo bilo daleko. Imala sam utisak da će do nas stići tek u februaru i početkom marta i na žalost, osećaj me nije prevario...
Sada se već zaista počinjem brinuti. Veliki broj marketing menadžera me je kontaktirao prethodnih meseci (ne samo iz IT industrije) i samo jedno ih je zanimalo: Koliko ti je smanjen budžet za ovu godinu? Šta planirate? Hoće biti otkaza kod Vas?
Kao kompanija imamo politiku da u kriznim situacijama „ne stežemo kajiš“ već naprotiv, da maksimalno (koliko nam uslovi i okolnosti dozvoljavaju) pojačamo sve aktivnosti prema korisnicima. Ne samo kroz marketing: promocije, akcije i slično već da, kompletno svi zaposleni, uložimo dodatni napor i aktiviramo se.
I naravno, marketing je uvek prvi na udaru. Zato što je veliki broj poslodavaca kojima je marketing isto što i reklamiranje?! A reklamiranje smatraju isključivo troškom. Ne samo kao jednom od mera za unapređenje prodaje. Na svu sreću, budžet mi ove godine nije smanjen, mada to nema nekog velikog uticaja jer su recimo, samo cene radijskih sekundi pred kraj 2008. godine povećane 100% (na nekim stanicama čak i više). I nisam se začudila ovakvom poskupljenju jer je bilo i realno (nije bilo cenovnih promena preko 2 godine).
Početkom januara počelo se dešavati ono što i nisam očekivala. A to je, da me zovu sami oglašivači nudeći specijalne cene (popuste) i to baš oni „najveći“ kod kojih sam morala čekati i do 6 meseci da se oglasim jer je sve bilo zauzeto (bilbordi u centru grada, autobusi...).
Razgovarala sa jednom koleginicom iz BG-a (veliki oglašivač) koja mi je rekla: da je njoj neko pre par meseci rekao, da ONI kao firma neće imati posla i da će ceo dan provoditi pored telefona i juriti klijente – ne bi mu verovala. I još, da su prvo zvali velike firme (šta onda mogu pretpostaviti kada su već sada u fazi da su počeli zvati i nas male?!). Inače, radi se o devojci koja mi je svaki put, kada sam je u prethodne tri godine kontaktirala, govorila da su njihovi prostori za oglašavanje zauzeti naredna tri meseca!!!
SEKA zvuči šaljivo ali nažalost situacija je postala krajnje ozbiljna. Nadam se da će moje kolege iz struke naići na više razumevanja od strane svojih poslodavaca kada su u pitanju rešenja koja treba da doprinesu povećanju prometa i boljem poslovanju firme. Nadam se da će biti sve manje onih koji će shvatiti da marketing (čitaj po njihovom „reklame“) ne treba da spada u bespotrebne troškove a da reklamiranje nije isto što i marketing (a možda o ovome napišem i poseban post )...
Pravo da Vam kažem – čisto sumnjam – naročito u ovo vreme krize.
Toni Aničić | 04/03/2009, 14:07
Ja sam te srece (ili nesrece?) pa radim iskljucivo za tržište SAD-a. Situacija je možda i gora nego u našoj regiji ali samo u određenim sektorima.
CIni mi se da obujam posla zapravo raste. Prirodna eliminacija, svi oni koji su radili ofrlje sad su out of job. Kada se steže remen steže se od onih koji ne donose profit. Mnogo je profesionalaca u svijetu marketinga dobilo otkaze ali otvorenih natjecaja za posao nikada u ovoj industriji nije bilo više u isto vrijeme, barem prema onome što vidim. Cini se kao da je dio nesposobnih ljudi eliminiran i sada moraju zaposliti ljude koji znaju što rade.
mladiluk | 04/03/2009, 14:56
Pa kad to kod nas nije bila neka kriza? Ovdje je to prirodno stanje. :)
sanjarenja56 | 04/03/2009, 18:21
Mladiluk je u pravu, mi smo godinama toliko navikli na krizu da nemamo osećaj da se nešto bitno dešava.
P.S.Menjaću svoj nadimak Seka, ako ovo čudo svi nastave tako da zovu.
gkojadinovic | 04/03/2009, 20:17
U vreme krize prvi na udaru su proizvođači, a ne marketing menadžeri. Ali, proizvođači čine grešku zato što pokušavaju da se rasterete smanjenjem „troškova” za marketing, iako bi upravo u tom periodu trebalo marketingu posvetiti više pažnje. Preduzeća treba da se bore protiv pada potražnje i smanjene likvidnosti upravo pojačanim marketinškim aktivnostima (agresivnijim oglašavanjem, promotivnim akcijama) i na taj način (paradoksalno) osvoje procentualno veći deo tržišta koje se ubrzano smanjuje.
Pedya | 05/03/2009, 10:19
Retke su kompanije koje tako pametno razmišljaju i ne smanjuju budžete u vreme krize. Na netu se može naći podosta tekstova koji potvrđuju da kompanije koje u krizna vremena nastave sa marketinškim aktivnostima (ili ih čak pojačaju) imaju mnogo više uspeha od onih koje se "ućute". Taj uspeh se posebno registruje kad kriza prođe (a sve krize, osim možda u Srbiji, dođu i prođu). Uostalom i ovaj tekst je podvukao jednu vrlo bitnu stvar - ko sad ima marketinške budžete, može da se pojavi u medijima pod vrlo povoljnim uslovima. Iako, naravno, marketing nije oglašavanje, bez komunikacije sa tržištem marketing gubi jednu svoju bitnu komponentu...
silic | 14/03/2009, 20:13
Ulaganja u marketing u vreme krize treba pojačati, ali...(uvek to ALI) ne stihijski, nego mudro, planski, organizovano. Ukoliko su strategija i taktika dobro osmišljene, operativni deo poveren "pravim" ljudima, trebalo bi da rezulat bude +!
Nisam otkrila ništa novo, složićete se. Pa u čemu je onda poenta priče? Odabrati pravu(e) osobtu(e) koja ima(ju) profil marketnig menadžera baš onakav kakav vama treba i pustiti je(ih) da radi(e) u svoje ime, a za vaš račun. Ukoliko su efekti zadovoljavajući, ostaćete u vrhu sasvim sigurno i...ne zaboravite na nagradu, to svakom godi. Sad je samo bitno krenuti u potragu za pravom(im). Nije lako, ali se isplati!
Nenad | 06/04/2009, 19:32
Samo kada bi smo imali dovoljno pameti koliko i inatluka verovatno bi smo bili Svajcarska. Ne mogu, a da se ne otmem mislju, sta bi bilo kada bi na ovim prostorima ziveo neki drugi narod, recimo Germani ili Japanci. Verovatno bi smo ostatku sveta bili poznati kao npr. svetska raskrsnica puteva, ili svetski trgovinski centar :). Zamislite, jedan SONY je posle 17 godina prvi put zabelezio gubitak, a evo npr. mi spadamo u grupu zemalja sa najjeftinijom radnom snagom. Ako cemo prostom matematikom da uradimo analizu: Raskrsnica puteva+Sony+najjeftinija radna snaga=profit+vise radnih mesta+socijalna sigurnost+....
Ali to sve naravno, ako imamo pameti, ali nasa pamet se u samo zadnjih 15 godina izlila sa ovih prostora otprilike jedno 400.000 puta.
V
Milan | 14/04/2009, 14:52
Ako nekom brend menadzeru zatreba paleta raznih gift proizvoda,majce i sl sa nasim brendiranjem nek se javi...
directadv@nadlanu.com
Black Parade Jacket | 30/08/2021, 09:42
Your post is very helpful and information is reliable. I am satisfied with your post. Thank you so much for sharing this wonderful post.
Aellyjaigh | 29/11/2021, 18:34
Стоматология в Москвe eвропейские матрериалы
https://americandental.ru/
Нам доверяют многие.Комплексный подход. Гарантия качества. Быстрое лечение. Услуги: Правильный прикус, Отбеливание, Восстановление зубов.
americandental.ru
Charlie Backwood Jacket Top Gun | 09/05/2022, 12:47
This is a very informative content. I see a blog that understands the value of providing a quality resource for free. Thank you for posting such a great article.
Movies Jacket | 12/05/2022, 13:22
It's always exciting to read articles from other writers and practice something from their web sites.
Zovem se Jasna Kamatovic.
Rođena sam 1975. godine u Novom Sadu.
Radim kao Marketing i PR manager u jednoj IT kompaniji.
Velika ljubav mi je grafički dizajn kojim se bavim od 1996. godine.
Završila sam visokogradnju, arhitektonski smer.
Iza sebe imam preko 10 godina radnog iskustva u marketingu i tržišnim komunikacijama.
« | Mart 2009 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Re: Kriza - marketing (uvek) prvi na udaru
Dejan | 04/03/2009, 13:50
Opste je poznato da se manje kompanije lakse prilagodjavaju i brze reaguju na promene.
Tako je SEKA, koja se inace desava i siri jako brzo, omogucila bas manjima da osvoje svoje parce, u doduse "osakacenom" trzistu.
Te bilborde i radijske reklame, treba sto brze pokupiti po "bagatelnoj" ceni, da bi nastupilo pozicioniranje manjih i nepoznatih.
Jeftin nacin da se dopre do kupca.