Marketing u praksi

Blog "Marketing u praksi" je preseljen na novu adesu! WWW.JASNAKAMATOVIC.COM

Kakva su iskustva marketinga i PR-a u malim i srednjim preduzećima u privatnom sektoru.
Kako unaprediti poslovanje, primeniti alate, istraživati, kreirati mix, odrediti budžet...
Kako ulaganja u marketing jednom privatniku mogu biti merljiva i kako očekivati profit.

Radio – zapostavljeni medij?

jasnakamatovic | 17 Februar, 2009 18:42

Pre par nedelja imala sam gosta na poslu (iz moje struke) koga je sasvim slučajno, baš u to vreme, pozvao Radio 202 da naprave jedno ne plansko uključenje na temu internet marketinga. I tako, dok je moj gost šetao po celoj firmi, razgovarao uživo sa voditeljem i davao svoje stručno mišljenje na datu temu – ja sam posmatrala scenu i razmišljala kako to radi rutinski.

On je bio potpuno nesvestan koliko ga čak i naši korisnici, koji su se tu fizički zatekli pažljivo slušaju i koliko je skoncentrisan da čuje postavljena pitanja i da na njih odgovori - a kako moje kolege na to uopšte ne obraćaju pažnju. Hm, šta se dešava?

Pošto je gost otišao, odjednom su svi: koji radio je bio u pitanju, pričao je duže od 2,5 minute, ma to snimaju – nije direktno... Pratili ste?! I onda je krenula priča... Počeli smo da se prisećamo i prepričavamo „naša“ radijska gostovanja i uključenja, da rezimiramo kako je bilo nekada a kako je sada - za naše pojmove - postalo sasvim uobičajena stvar.

 

Radijska gostovanja i uključenja

Kada sam pre par godina bukvalno svakodnevno i to više meseci krenula sa radijskim gostovanjima i uključenjima, mi smo (kao firma) imali veliki problem. Više uzastopno povezanih kampanja koje su podrazumevale i radijska oglašavanja i promocije - tražile su strategiju - a nismo imali baš naročito velikog iskustva o ovome.

Onda smo napravili neku vrstu terminskog i media plana koji je, evo tek nakon par godina dao takve efekte (u svakom smislu) da me poput mog gosta, kontaktiraju sa neke radio stanice za uključenje ili gostovanje - jer smo napravili odličan odnos sa medijima - i uspeli da dođemo do one tačke kada nas smatraju dobrim izvorom informacija ali i dovoljno kompetentnom, dinamičnom i iskusnom firmom koja sada već sama prepoznaje koji je to model koji animira slušaoce - da slušaju - što ide i u prilog samom radiju jer se i na taj način povećava slušanost i gradi lojalnost.

Kako? Krenli smo prvo sa manjim radio stanicama koje nemaju veliku pokrivenost – i odmah u vatru! I gostovanja i uključenja i snimanja. Dogovorili smo se da svi u firmi pratimo, da zamolimo naše prijatelje, rođake, sve one koje dobro poznajemo (i po sopstvenoj proceni)  da slušaju i da „debelo“ kritikuju. Ako ovaj deo kritika pregurate (kao i sve šale na Vaš račun Embarassed) napravili ste veliki posao.

Čudan je osećaj kada recimo, završite sa gostovanjem i još niste izašli iz studija „k’o svet“ i taman Vas je prošla trema i malo ste se opustili  - kad ono, počinje da Vam zvoni telefoni i samo Vam padne samopouzdanje – joj, ovo ništa nije bilo dobro! Konsultujete se sa voditeljem koji kaže da je iz njegovog ugla bilo interesantno i sasvim korektno a Vama se samo ređaju upitnici iznad glave. Sad, da li je bilo dobro ili nije?!! Yell



Čuo sam te na radiju!

Posle toliko brainstormiga, brifinga i sastanaka došli smo do sledećih zaključaka:

  1. stavite se u ulogu slučaoca! Na koji način ćete nešto saopštiti da ih zainteresujete i da Vas slušaju. I ne samo to!
  2. Važan je feedback – kako ćete znati da li ste napravili uspešno gostovanje ili uključenje? Da ste ispunili cilj?
    To je suština: feedback. Slušaoci su Vaša ciljana grupa i moraju u toj vašoj priči prepoznati neku korist (ili IMT – imal mene tu?): nova informacija, edukacija, niža cena, neka društvena pojava i sl. Imajte u vidu da uz pomoć dijaloga sa voditeljem celoj priči dajete dinamičnost i interakciju.
    Ako zainteresujete voditelja on će već pronaći način da Vam postavi dodatna pitanja i da sve prilagodi slušaocima.
  3. Slušanost: koje vreme je u pitanju i koji je koncept emisije? Temu prilagođavate. Zaposleni radio slušaju uglavnom na poslu i u autu, od ranog jutra pa su i radijske emisije prilagođene njima  – tako i Vi, pratite model. Mlađe generacije radio slušaju posle-podne i noću.

Savremene tehnologije su nam omogućile da odmah putem sms-a, telefona ili nekog mesindžera „vidite“ reakcije. Ako se slušaoci uključuju – to je to. Kao profesionalac možete smatrati da ste savladili ovaj medij onog trenutka kada zablokirate sve telefone u radiju. Svi će (kao) gunđati ali zar to nije cilj – tako dobar odziv – i za Vas i za radio stanicu. Cool


Nakon par godina mogu Vam preneti i neka svoja lična iskustva:

Važno je da sami procenite da li će neka tema slušaocima biti interesantna. Nije suština da se pojavite na radiju zarad same reklame, to može dovesti do potpuno suprotnog tj negativnog efekta. Budite potpuno otvoreni na sve kritike i šale – preokrenite ih u svoju korist – da to ispravite u nekom narednom periodu. Onog trenutka kada odete na radio, završite sa emisijom a telefon počne da Vam zvoni, a da pri tome niste nikoga obavestili o toj svojoj aktivnosti – možete smatrati da ste uspešno savladali gostovanja i uključenja kao jedan od marketinških ili PR kanala.



Zapostavljeni medij?

Mnogi će reći: ma kakav radio, to uopšte nije posao ni Marketing ni PR menadžera a kamoli profesionalca jer je njegov posao nešto sasvim drugo. Velika greška. Okolnosti su te ali i Vaš lični pristup i odnos prema svemu što radite da biste se smatrali dovoljno iskusnim ili profesionalnim. Nekako mi je logično da budem upoznata sa svim procesima rada da bih imala realnu sliku i na pravi način shvatila i prednosti i mane ali i potencijalne probleme.

Moram Vam reći i da sam imala prilike (na žalost) da čujem od velikog broja vlasnika radija i voditelja da je strašno koliko su loši PRovci i ljudi iz marketinga  u ovom domenu. Prosto mi bude neprijatno jer su primeri i surovi i sirovi baš zato što su toliko samouvereni. Blagi užas. Cry

 

Radio kao medij zaista volim i svakodnevno slušam.

Već skoro čitav vek i pored pojave svih novih medija (video killed the radio star) on se održao kao deo naše svakodnevnice. Čak se i ja sećam voditelja-zvezda, kao Zoran Modli, a da ne govorim da još uvek u sebi pevam onu čuvenu radijsku reklamu: Jugodrvo, ugodrvo, godrvo, odrvo, drvo, drvo, vo, o! ili da se radio drama Orsona Velsa iz 1938. "Rat svetova" još uvek izučava na skoro svim Akademijama u svetu.

I da ne zaboravim, ipak, ni jedan medij nije potpuno nova i originalna tvorevina. Novi mediji  prvenstveno podrazumevaju nove kanale komunikacije putem novih tehnologija koje se prepliću.



Komentari

Re: Radio – zapostavljeni medij?

ddjermanovic | 17/02/2009, 20:47

Smatram da će klasični elektronski mediji i te kako opstati u formi vrlo sličnoj sadašnjoj. Iz tog razloga, radijski nastup ne sme se nikao prepuštati slučaju. Koleginica Milica Ličina je na jednom seminaru dala sjajan predlog za PR-ovce koji se npr. uključuju u program telefonom: ustanite, ponašajte se i govorite kao da vas snima kamera. Taj utisak opšte sprmnosti i fokusa preneće se i na slušaoce iako vas ne vide... oni gotovo precizno osećaju...
Ima toga još, ali autorka će nas izvesno i nadalje i u razradama potsećati ;)

Ne komplikujete li vi sve to?

Predrag Supurovic | 17/02/2009, 21:05

Mislim da malo preterujete sa svim tim preispitivanjima i ocenjivanjima. Gostovanje u nekom mediju, pa i na radiju je isto kao kada ucestvujete nanekom seminaru i drzite predavanje.

Ako temu dobro poznajete umete da govorite tecno, jednostavno,jasno i zanimljivo, nema tu sta da se procenjuje. Ako ne valja, to cete znati i pre nego sto nesto izgovorite - nema potrebe da vam neko to analizira.

A ako ima potrebe za analizom, ako srepite zbog poziva koji uslede nakon nastupa, onda niste za taj posao.

Sto se tice radija kao medija, ovih dana i ja sve nesto premecem tu temu po glavi jer imam utisak da radio jeste zapostavljen, debelo i to pre svega od ljudi koji staraju radio programe, a kao posledica je i opste zapostavljanje i od strane slusalaca ali i kao marketinsko sredstvo.

još malo o javnom nastupu....

Milica Ličina, PR Direktor Jaffe | 18/02/2009, 12:11

Evo, da se oglasi i koleginica koja je pomenuta i pozvana da kaže koju reč... :)

Tekst je odličan, i potrebno je pisati više ovakvih tekstova u kojima se vrlo konkretno govori o medijskim nastupima, naspram beskorisnih filozofiranja i teorije o tome šta je nastup, i sl.
Što se tiče kritike, tu treba biti obazriv. Na svojoj koži sam doživela bezbroj puta jednu osobenost srpskog mentaliteta: onog trenutka kada javno nastupiš, većina ljudi uzima slobodu da te kritikuje, ponašajući se kao neviđeni eksperti iz oblasti medija. Stoga smatram da kritike treba uvažavti samo od bliskih nam ljudi, za koje smo sigurni da nam žele dobro. U suprotnom, može se desiti da se "zaključamo" u svoj neuspešni nastup iz straha da ne ponovimo greške. Na jednom njujorškom treningu Media Master PRO, koji je bio namenjen PR-ovcima koji će kasnije nekoga obučavati za javni nastup, učili su nas da najpre ukažemo "učenku" na ono što je uradio DOBRO, pa tek kad stekne inicijalno samopouzdanje, ispravljamo greške.

Re: Radio – zapostavljeni medij?

Jasna Kamatovic | 18/02/2009, 13:46

@Predrag
Moj kolega često kaže: Iskustvo je srazmerno količini uništene opreme. Neke stvari je jednostavno najbolje sam iskusiti tako da su sve naredne procene realnije i jednostavnije. :)

@Milica
Poštovana Milice, baš mi je drago što ste podelili deo svog znanja i iskustva i na ovom blogu.
Na žalost, kao što i sami vidimo, veliki je broj onih koji imaju (ili im se dodeljuje) fukcija PRa "reda radi" pa samim tim o PR profesiji javnost često nema pozitivno mišljenje.
Sve kritike su uvek dobrodošle do onog trenutka dok ne osetimo da su čisto i samo zlonamerne.

Re: Radio – zapostavljeni medij?

Aleksandar Ratkovic | 22/02/2009, 11:24

Jedno vreme sam radio na radiju kao spiker. I dok sam se obraćao slušaocima, ponašao sam se kao da se obraćam toncu, samo u množini. Kažu da mi je uspevalo da budem prirodan. A opet, negde sam čuo savet da dok govoriš na radiju zamišljaš da razgovaraš sa svojom tetkom. I to verovatno uspeva.

Re: Radio – zapostavljeni medij?

Djordje Medaković | 22/02/2009, 13:48

Kao i svaki medij, on služi da se prenese poruka. U zavisnosti kome se ona prenosi biramo i medij. U IT industriji kojeom se bavim, radio je imao nezaobilaznu ulogu. Prvo džinglovi, pa emisije, nagradne igre, a na kraju gostovanja i "živa" uključenja. Sve smo to prošli i bilo je sjajnih rezultata. Kada stvar postane rutina idemo dalje. I kanali za saopštavanje poruka se razvijaju, njihov broj raste, a danas, složićemo se, INTERNET je pravo čudo. Uostalom, blog je jedan od "modernih" načina za saopštavanje poruke. Isto ovo pre par godina radili bismo na radiju. Ipak, on ima svoje mesto i nije zapostavljen, samo nalazi svoju pravu meru.

Re: Radio – zapostavljeni medij?

silic | 24/02/2009, 22:53

U delu marketinga i PR-a, sve manje je prisutan, a sve više se mesto ustupa elektronskim medijima. Mada, emisije uživo su i pre, a i danas veoma interesantne, što opet zavisi i od medija i od sagovornika.
Ono što mislim da će i narednih godina imati primenu jeste muzika - za to je idealan radijski medij, pogotovo na putovanjima. Iako se već uveliko koriste cd mediji, MP3/4 uredjaji, radio ostaje radio!

Fantasticno

reljasimicic | 02/03/2009, 21:59

Ovakav tekst treba meni i svima koji tek počinju da ulaze u ove vode.Inače,danas sam rešio da pročitam sve tvoje tekstove.
Sada te je još više poštujem i svidja mi se što razmišljaš o primenjivosti.
Kod Dragane Djermanović sam svaki dan na blogu,ali tamo nisam ostavljao komentare jer sam TADA to smatrao nepotrebnim.
Inače,o pomenutoj gospodji sve najbolje,tako da sada ne znam šta ću ,osećam se kao izmedju dve vatre.

Blogging :))

JKamatovic | 03/03/2009, 07:44

@Relja
Najlepše ti hvala.
Blog DDjermanović redovno pratim.
A da ne bi bio između dve vatre ;) od srca ti preporučujem da što pre kreneš i sam da bloguješ.
Veliki pozdrav i drago mi je što si se sada i aktivno uključio u blogosferu.

Dodaj komentar





Zapamti me

 
Powered by blog.co.yu