Blog "Marketing u praksi" je preseljen na novu adesu! WWW.JASNAKAMATOVIC.COM
Kakva su iskustva marketinga i PR-a u malim i srednjim preduzećima u privatnom sektoru.
Kako unaprediti poslovanje, primeniti alate, istraživati, kreirati mix, odrediti budžet...
Kako ulaganja u marketing jednom privatniku mogu biti merljiva i kako očekivati profit.
jasnakamatovic | 16 Decembar, 2008 14:43
OK?! Tema zaista traži da se podeli u više segmenata. Pitanja i nedoumica oko PR-a je dosta, koliko sam uspela da vidim. Ovih dana sam istraživala i pre nego što nastavim bilo bi dobro i reč-dve o sledećem:
Ova naučna disciplina (kako piše) u našoj zemlji tek traži svoje mesto što možemo videti posebno na blogovima (ddjermanovic, Dragan Varagić gde imate i dodatne linkove koji vas mogu uputiti i na druge) ali i na sajtu samog DSOJ-a (Društvo Srbije za odnose s javnošću).
Lično, puno su mi pomogli! Da saznate nešto novo i da eventualno proverite svoj način rada i svoje znanje. Tema mog bloga je iskustvo u manjoj firmi u privatnom sektoru i pokušaću što jednostavnije i da Vam ga prenesem...
Iskustvo:
Svi smo mi deo tržišta u kojem pokušavamo da pronađemo svoje mesto. Priznajem da je VRLO TEŠKO jer odnosi s javnošću nekada ne daju efekte odmah i nemate direktan feedback za razliku od nekih marketinških alata, recimo od promocija, akcija ili eventa.
Zato je i važno da se marketing i PR na neki način odvoje iako je PR deo Marketinga i koji treba isto strateški planirati. Kada kažem da je teško mislim da morate biti jako, jako strpljivi. I vi i menadžment (ili direktor/vlasnik firme za koju radite) jer se vreme, kada efekte PR-a vidite, meri nekada u mesecima ili godinama u zavisnosi koji ste alat primenili i koji je cilj ili ciljna gupa.
I baš taj "strateški ili korporativni PR" je u našem slučaju dao puno dobrih rezultata. Kako?
I) Napravite strategiju. Koji je cilj vašeg odnosa s javnošću?
II) Vi, lično, morate imati podršku tima i jasno ih uputiti u strategiju i koliko je moguće predočiti im troškove, vreme i efekte.
III) Podeliti u segmente - jer nisu sve javnosti iste.
IV) Napraviti terminski plan sa dinamikom i alatima.
V) Graditi odnos sa medijima
I) Strategija i cilj: ne vezujte se za primere velikih jer ne radite u Coca-Coli, Nike-ju... i sl! Iz njihovih primera učite i istražujte. Iza velikih stoje godine i godine rada i timovi profesionalaca. Fokusirajte se na Vasu firmu! Budite objektivni i realni.
Šta je cilj? Postati brend na lokalnom tržištu!!!
Zašto i kako?
Prvo kako (a zašto će se videti u efektima - kada Vam se poveća promet :). Mislim da je u malim firmama: promet, poslovanje, "opstanak" na tržištu i konkurentnost sada, u ovoj situaciji - jedino merodavno ):
Jer kako vidite sebe, tako Vas vide i drugi! Utisak koji treba da ostavimo na javnost utiče na naš imidž odnosno sliku koju želimo da imaju o nama.
Cilj je pozitivna slika o nama kao kompaniji što utiče na kredibilitet tj ugled iz čega proističe poverenje. Ugled i poverenje su najbolje pozitivne slike svih javnosti jer naši kupci – klijenti – korisnici - dolaze kod nas u kontinuitetu i vraćaju se, kupuju više puta... i preporučuju nas. “Preporuka prijatelja” je najbolji marketinški mehanizam kao vrsta reklame i što direktno utiče i na broj povećanja poseta i što ih opredeljuje za kupovinu – a tako nam se povećava promet...
Kredibilitet je osnova svega! Gradi se tako što:
1. Ko smo mi? - treba da se predstavimo. Informacije koje su vezane o delatnosti, sedištu, broju zaposlenih... neke uopštene info a može i 5+1 (ko(smo), šta(smo), gde(smo), kada, kako ili zašto) to mi uvek pomogne da nešto ne propustim ;)
2. Informativnost - Stojimo iza onoga što kažemo i što radimo. Ukoliko na nešto ne znamo odgovor - to ćemo otvoreno i reći - jer ćemo se raspitati i konsultovati - a to je u interesu naših korisnika. Znači budite otvoreni i informativni...
3. Samopohvale - ali što je moguće manje, osim ako imate neku licencu, sertifikat i sl. a što može da Vas poveže sa nekim poznatijim Brendom - to i pokažite - jer govori o Vašoj stručnosti, iskustvu u određenoj oblasti. Radite na osnovu sopstvene procene jer samopohvalama možemo da pribegnemo i ako nam je argument sopstveno iskustvo: probali smo to i to, rezultati su bili ovakvi, ovo nam se pokazalo kao dobro ovo kao loše...
4. Poreklo sadržaja - smo Mi! Jer smo dovoljno stručni, iskusni.. i da Vam na osnovu toga pružamo garancije.
5. Široko obrazovanje - Nema potrebe da kopiramo druge u načinu rada, komunikacije... jer ljudi koji čine neku firmu grade i specifičnu atmosferu u njoj a koja bi trebala da bude jedinstvena. Pokažimo im kakvi smo.
6. Transparentnost ili otvorenost - jako važno! Nema potrebe da krijemo svoj identitet. Mi dajemo garancije i stojimo iza onoga što radimo. Čak i ako smo u nečemu pogrešili...
II) Vi lično i kao čovek(žena) i kao menadžer – Morate verovati u ono što radite, preuzeti odgovornost i biti objektivni i realni prema sebi. Učite, istražujte, pitajte... Znanje i iskustvo Vam niko ne može oduzeti. Morate dobro biti upoznati sa radom svih kolega, sa svim sektorima, sa svim njihovim manama i dobrim osobinama da biste imali realnu sliku o firmi. Morate znati kako funkcionišete, kakve su radne procedure, kakav je ko "resurs". Jer nije suština PRa da ulepšavate već da pokažete i prikažete na pravi način ono što je dobro, da pokažete prednosti i pozitivne stane Vaše firme u kojima ciljane javnosti vide svoj interes odnosno benefit.
III) Javnosti. Nisu sve javnosti iste. Način na koji ćete „pustiti“ neku poruku zavisi i kojoj javnosti se obraćate. Npr: deca, ili penzioneri, ili srednjoškolci, stručnjaci iz nekih oblasti, mediji... Samim tim i sadržaj neće biti uvek isti. Dobar PR je da sve javnosti imaju pozitivan utisak o nekoj poruci koju šaljete.
IV) U dogovoru i na osnovu strateškog plana firme (ukoliko ga imate) sa menadžmentom podelite sve u terminski plan sa dinamikama: kada ćete koje saopštenje(npr) puštati u javnost. Prvo se Vi morate organizovati a tek onda uputiti i druge: zašto određeni PR šaljete u određeno vreme ili trenutku jer to znači da garantujete i za efekte.
V) Odnos s medijima. Vrlo, vrlo nezgodno i treba puno vremena da ga izgradite. Ovo mi je toliko opširno da bih stavila samo u pasus ili dva... Suština je da izgradite takav (partnerski) odnos da imate dvosmernu komunikaciju, da i mediji i predstavnici medija u vama vide koristan izvor informacija a koje će njima biti u interesu tj njihovim ciljnim grupama.
Odnose s javnošću doživljavam i kao jednu od direktnih mera za unapređenje prodaje. Kolege iz prodaje (maloprodaje i b2b) su mi rekli da su, nakon obuke koju su imali iz PRa, prvi promenili sliku... :) što je lepo! Jer uvek treba da pođemo prvo od sebe i od ljudi sa kojima radimo (Ab Iove principium - od Jupitera početak - doslovno značenje – počnimo sa najvažnijim) tj od nas koji činimo firmu.
Marko Selaković | 21/12/2008, 01:39
Marketing i PR mogu se definisati kao skupovi A i B koji imaju svoje presek, ali ni u kom slucaju skup A nije podskup skupa B ili obratno.
Odnosi s javnoscu igraju presudnu ulogu u upravljanju reputacijom i generisanju interesovanja i kao takvi su gotovo nezamenjivi u ovim sferama, bez obzira na velicinu preduzeca.
Na kraju: ceka nas jos puno posla i edukacije dok se slika o ovoj bransi ne promeni.
FqfHohak | 28/11/2020, 23:27
argumentative speech creative writing essay ideas argumentative essay on gun control
JgscSpack | 29/11/2020, 01:59
essay writing experts significant experience college essay interactive presentation
FnsbHohak | 29/11/2020, 04:56
essay for you write my paper.com essay hook
FsfHohak | 29/11/2020, 07:45
writing a dissertation proposal essay writer live help essay japanese
Dvscseick | 29/11/2020, 10:18
online dissertations argumentative essay on homework research paper katherine johnson
FsfHohak | 29/11/2020, 15:38
economics homework help online homework cheap price primary homework help egypt
JgscSpack | 29/11/2020, 22:37
cheap assignment writing college essays why this college english essay help
FqfHohak | 30/11/2020, 01:53
writing a comparison and contrast essay terrorism essay writing essay brainstorming
Fgsseick | 30/11/2020, 02:28
i-search research paper abstract writing will you do my homework for me
FtghHohak | 30/11/2020, 13:36
buy essay papers college graduate essay case study history
FtghHohak | 30/11/2020, 14:24
help with my algebra homework college diversity essay cheap writing paper
Kwgdshow | 30/11/2020, 22:57
website that grades essays essays on homework do my chemistry homework
Fgsseick | 01/12/2020, 16:05
architectural thesis proposals writing a dbq essay grade 7 essay writing
Dvscseick | 02/12/2020, 01:38
outline of essay writing homework help today paid homework help
Kwgdshow | 02/12/2020, 13:34
research report paper writer buy essays online
Khthshow | 09/01/2021, 10:32
people's pharmacy rx pharmacy online erectile dysfunction
AqwsHohak | 09/01/2021, 18:11
medicine for erectile 24 hr pharmacy near me erectile dysfunction drug
LokuHohak | 10/01/2021, 08:33
sex ed pharmacy my canadian pharmacy
FwsxHohak | 11/01/2021, 02:57
drug rx pharmacy rx one ed
buy tadalafil us | 02/06/2021, 12:59
tadalafil daily use https://nextadalafil.com/ tadalafil daily use tadalafil pills
tadalafil tablets | 02/06/2021, 15:35
what is tadalafil https://pulmoprestadalafil.com/ what is tadalafil buy tadalafil
what is tadalafil | 02/06/2021, 15:57
tadalafil daily use https://tadalafilgenc.com/ tadalafil max dose tadalis sx
tadalafil 60 mg for sale | 02/06/2021, 16:55
tadalafil 40 https://extratadalafill.com/ tadalafil dosage tadalis sx
tadalafil dosage | 02/06/2021, 17:28
tadalafil 40 mg daily https://superactivetadalafil.com/ tadalafil online tadalis sx
tadalafil gel | 05/06/2021, 16:03
tadalafil pills https://tadalafilgenc.com/ tadalafil 30 mg tadalafil online
order tadalafil | 06/06/2021, 22:58
40 mg tadalafil https://pulmoprestadalafil.com/ tadalafil 60 mg for sale generic tadalafil
Zovem se Jasna Kamatovic.
Rođena sam 1975. godine u Novom Sadu.
Radim kao Marketing i PR manager u jednoj IT kompaniji.
Velika ljubav mi je grafički dizajn kojim se bavim od 1996. godine.
Završila sam visokogradnju, arhitektonski smer.
Iza sebe imam preko 10 godina radnog iskustva u marketingu i tržišnim komunikacijama.
« | Decembar 2008 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Re: Chapter 2
Dragana Djermanovic | 18/12/2008, 10:59
Mislim da je dragoceno da pišeš o svom iskustvu zato što je stvarno malo primera iz prakse u radu u MSP. Iz tog razloga prihvatam tvoju postavku da je marketing deo PR-a. Jeste, kada radiš u manjoj firmi. Tako je - kako je. Inače, tu mu (PR-u) nije mesto. Pokušala sam da u postu "PR deo marketing mixa: truth or false", pojasnim sličnosti i razlike ove dve "naučne discipline" i značaj njih dve zajedno. Najvažniji korak je upravo ovaj koji si načinilia: raščlanjivanje i demistifikacija osnovnih elemenata našeg posla. U vremenu preinformisanosti i preopterećenosti kupaca velikom količinom reklamnih poruka, PR postaje i sjajan alat prodaje.
Zanimljiv post, ponovo ;)